Limba

Copiii invata limbi straine foarte rapid, asta in comparatie cu adultii care stau cu orele la cursuri si nu pot purta o conversatie intr-o limba de circulatie. Cei care provin din familii unde se vorbesc doua limbi pot invata ambele limbi in paralel, asta desi nu au niciun fel de exercitiu anterior, nu participa la cursuri. Fluenta intr-o limba straina apare de abia dupa cativa ani de multa munca si conversatii zilnice. Lingvistul Noam Chomsky a explicat acest fenomen, punand totul pe seama LAD, language acquisition device, un tool teoretic care exista in creier si care ne permite, cand suntem mici, sa invatam limbi straine foarte repede. Toate limbile au similaritati la nivel calitativ, verbe, substantive, da, nu, asa ca s-ar putea sa existe un tool care sa lege tot limbajul. Copiii inteleg si ca toate propozitiile au structura subiect-verb-obiect. Dupa o perioada de timp, pe masura ce imbatranim LAD-ul slabeste si nu prea mai putem invata limbi asa de usor. Perioada dupa care apare acest fenomen se extinde pana la 18 ani dupa unii, altii spun ca la noua ani pierdem aceasta capacitate.

Conservarea

Inchipuiti-va urmatorul experiment: turnam apa dintr-un pahar mai larg intr-unul mai inalt. La final stim sigur ca avem acelasi volum de apa, desi exista doua pahare diferite. Copiii de pana la sapte ani vor crede totusi ca paharul mai inalt are mai multa apa, desi cantitatea e identica cu cea din paharul mai larg. De ce se intampla asta? Pentru ca micutii nu cunosc si nu inteleg, nu si-au insusit termenul de reversibilitate. Nu inteleg asadar ca acelasi volum de apa poate incapea in vase diferite ca forma si marime. De asemenea nu stiu sa asocieze inaltimea cu latimea, se concentreaza doar pe una dintre ele.

FacebookTwitterGoogle+

Leave a Reply

Links:
Glumesc © Copyright 2018